Sunday 29 June 2014

FINAL EXAM


:)
That day masa saya tengah busy kuak lentang atas katil, ada member datang jumpa saya. Mata dia merah. Baru lepas nangis lettew. Saya buatlah nestum untuk dia. Bagi tenang sikit.

“Eisya,(bukan name betul ponn) I have a very very very very big problem.”Dia tengok je gelas nestum tu.Tak cuit pun. Never mind. Orang tengah sedih memang tak de selera nak minum nak makan.

“Okay,tell me.What’s it?”Saya duduk sebelah dia sambil peluk bahu dia.

“My family . . . blablabla…”Saya angguk je dengar apa dia cakap sambil usap-usap bahu dia.

“Hey,I thougt u’re a tough girl. So, now what?”Nada kidding dengan diselitkan dengan ketawa sopan sikit-sikit. :D

“Aku tak kuatlah when it comes pasal my family.” Makin banyak pulak air mata dia keluar.Ah sudah!

“Hey syhhh. Kenapa kau nak sedih? Kau tau tak kau patut bersyukur?”

Laju dia pandang saya. Muka gaya terkejut je. “Aku ada masalah kot.Then kau kata aku kena bersyukur?”

Saya senyum. “Yup. Syukur. Syukur sebab Allah pilih kau untuk dapat pahala. Syukur sebab masalah tu tandanya Allah ingat kat kau. Syukur sebab makin besar ujian Allah kat kau, makin besar sayang Dia kat kau. Syukur sebab dengan ujian-ujian tu semua yang buat kau jadi kuat.What doesn’t kill u makes u stronger.”

Dia angguk.Tapi mata masih lagi berair. Aku bangun bukak locker. Keluarkan tisu.

“Ish kau ni. Allah nak bagi pahala, boleh pulak kau menangis.” Saya tumbuk perlahan bahu dia.

Dia ketawa dalam menagis.Tisu ditekap ke muka.

“Ujian-ujian yang Allah bagi ni, kita anggap je macam kuiz, assignment and tesis yang lecturer bagi.”

“Maksud?Aku tak reti nak kupas ayat melankolik kau tu.”

“Ish kau ni. Bagilah chance kat aku nak jadi panglipur lara ke apa.I mean, kuiz, assignment and segala macam benda tu semua lecturer bagi sebab nak kumpul markah kita untuk  final exam kan? Sama jugak dengan ujian yang Allah bagi.Dia bagi kita ujian sebab nak kumpul pahala kita untuk exam kat padang Mahsyar nanti.

Dia senyum then angguk. Tapi tak lama pun dia senyum. Muka dia sedih balik, “Tapi it’s about my family. Aku tak boleh blahlah kalau pasal family.”

“Tapi…”

“Okay. Back to the kuiz, assignment tadi tu.Kenapa lecturer tak bagi kita kuiz medic? Kenapa lecturer tak suruh kita buat assignment mecanical engineering?”

“Kau dah kenapa? Dah namanya pun kita ni budak satistic.Nak buat apa dia bagi kita kuiz , assignment yang mengarut-ngarut? Boleh terkebil weh kita tatau nak buat apa kalau camtu.”

”Okay, lecturer tak bagi kita assignment pasal medic sebab dia tahu kita budak statistic. Dia tahu kita tak mampu nak buat assignment mecic. Dia tahu kita akan terkebil-kebil kalau dia bagi kita kuiz mechanical engineering.Haaah! Samalah. Allah bagi kita ujian ikut apa yang kita mampu. Ikut tahap kita. Kan? Get it?”Semangat je gaya saya bercakap. Siap tangan-tangan sekali bergerak.

Dia senyum.”Yea, got it. Thanks.”Laju dia peluk saya.

“No biggie, dear.And oh! Jangan lupa refer [2:45] and [10:109]”

“Okay I’ll. Aku nak balik room dulu.Thanks to be a good listener and also a great penasihat.U know, I’ll be there anytime u need me. And again, thanks a lot.”

“Alhamdulillah.” Saya  angguk.

“And err..BTW thanks for the yummy nestum. Aku basuh gelas ni kejap ek.” Dia bangun sambil capai gelas  yang ada atas meja.Lepas tu keluar dari bilik saya.

Eh? Bila masa dia minum?

 “Allah tak akan membebani hambaNya dengan apa yang mereka tak mampu.”

No comments:

Post a Comment